Co wspiera spokój ?

W codzienności kontakt z sobą – przez oddech, przez ciało. Umysł też może wspierać spokój, chociaż o tym innym razem.

Jeśli nie jest to dla ciebie dostępne tak po prostu, to poszukaj metody, która ten spokój wspierać może. I tu mam kilka podpowiedzi opierając się na moim doświadczeni i wiedzy – może dla kogoś będzie to użyteczne:

-coaching, a szczególnie z włączeniem zen coachingu – bardzo polecam taką prace i sama ją oferuję bo w nic tak nie wierzę, jak w ten sposób wspierania drugiej osoby. To komunikacja, która wspiera rozwój. To co wnosi podejście zen coachingu to proste zaproszenie do bycia w tu i teraz, spotkanie z tym co jest i otwiera szeroko drzwi do spokoju na co dzień

-sesje empatii – otrzymywanie empatii od osoby, która jest praktykiem podejścia Porozumienie bez Przemocy, znanym jako NVC – najlepiej regularnie, często, gdy tylko tego potrzebujesz. Znam osoby, które korzystają z takich sesji nawet codziennie. Szczególnie, jeśli Twoja praca służy innym ,  to idealny sposób na zauważanie własnych emocji i potrzeb.

-sesje słuchania – bycie po prostu i AŻ wysłuchanym, przez drugą osobę, której obecność czyni cuda. To czas wolny od dopytywania, doradzania, sugerowania, podpytywania. Po prostu czas kiedy jesteśmy wysłuchani i możemy mówić o tym co dla nas ważne, co nam służy. Tą osobą może być każdy, kto ma taką gotowość. Ja od nie wiem już ilu lat regularnie – jeśli tylko to możliwe – co tydzień spotykam się na sesje słuchania. Najpierw jestem słuchaczem, potem ja słucham (zawsze z tą samą osobą – taką mamy umowę). Zależy ile mamy czasu – czasem po 30 min, czasem mniej, czasem więcej. Całość to 1,5 godzinny jakie mam na stałe zarezerwowane co tydzień w moim kalendarzu. Spotykamy się wirtualnie. Czy to działa? TAAAAK!!! Jak najlepsze spa.

Ciało  – bez dbania o ciało nie będzie spokoju. Taka prawda. W tym dbaniu jest wiele różnych elementów, ale dziś o ruchu. Nie ma większego znaczenia jaki ten ruch będzie, ale ma znaczenie czy będzie regularny. No bo regularny musi być. Najlepiej codzienny.

Spacer – najłatwiejszy, najbardziej dostępny, niczego nie potrzebujemy. Tylko wstać i wyjść. O jego dobroczynności mogłabym tu napisać wiele. I równie wiele o tym, że czasem trudno się zmobilizować. Tu rodzice małych dzieci i opiekunowie psów mają wspierającą sytuację – wtedy po prostu się chodzi na spacery i nie ma wyjścia. I to był jeden z moich argumentów za zaproszeniem do mojego domu psa. To on jest na zdjęciu – chociaż w wersji nie spacerującej – ale bardzo spokojnej.

Ruch w wodzie, zwany pływaniem, albo ćwiczeniami w wodzie. Cały ubiegły rok szkolny co najmniej raz w tygodniu pływałam. Jakim cudem znalazłam na to czas? Bardzo prostu – dziecko do szkółki pływackiej, mama na torze obok. Zamiast czekać na koniec zajęć, przeglądając FB na twardym krzesełku – miałam regularne pływnie, bez instruktora, bez dodatkowego potrzebnego czasu. I tak jadę na basen – to też z tego korzystam. No i to był mój ulubiony wieczór.

Pilates – moje tegoroczne odkrycie. Myślałam że to takie rozciąganie będzie. Nic bardziej mylnego. To ruch cudny, uważny, służący ciału. Rozgrzewający i wzmacniający. No i mam go po drugiej stronie ulicy. I tak jest najlepiej, gdy dostęp do ruchu jest łatwy. Nie ma dodatkowych barier. Łatwość wspiera spokój

Jest też wiele metod pracy rozwojowej włączającej  ciało i/lub ruch, albo na ruchu się opierających.

5 rtymów – to przepiękna podróż – na ruchu i rytmie oparta. Muzyka to ważny element, muzyka niesie ruch, muzyka otwiera zmysły. A nakarmione zmysły – to też spokój.

Zmysły to też oczy – Vedic Art., to piękny proces rozwijania kreatywności, odkrywania wewnętrznego twórcy poprzez malowanie. Polecam malowanie, rysowanie, tworzenie kolaży. To w co angażujesz dłonie. Co tylko może Cię zainteresować – do tego potrzebujemy spokoju i to nam spokój daje.

Zmysły to też zapachy – i one mogą wspierać nas na co dzień. Lawenda, cynamon, trawa cytrynowa. Może świeca sojowa zapalona gdy siadasz do pracy lub wieczorem lądujesz na kanapie. Biała. Taka, którą lubią dobre duchy.

Co wybierasz dla siebie?